«داد و بیداد» حسین علیزاده تابلوی موزیکال شد
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۱۵۳۳۸
تابلو موزیکال «گُرُهده» اثری از میدیا فرجنژاد بر اساس مقامی ابداعی از حسین علیزاده منتشر شد.
به گزارش ایران اکونومیست، آهنگ «گُرُهده» تازهترین اثرِ میدیا فرجنژاد در قالب پروژه «تار و تاریخ» است. فرجنژاد این آهنگ را بر اساسِ مقامِ ابداعیِ «داد و بیداد» از حسین علیزاده ساخته است. شعر آن از سرودههای مهدی احمدی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آواز این قطعه را میلاد هیبدی خوانده و میکس و مسترینگش را احمد میرمعصومی انجام داده است.
ویدیویِ تابلو موزیکالِ «گُرُهده» در مکانی قدیمی با نام «کول فرح» در خوزستان ضبط شده است. «گُرُهده» به معنای گریخته است.
About Nastooh.irمیدیا فرجنژاد در یادداشتی درباره این اثر نوشته است:
«حال خوزستانِ کهن خوب نیست. مردمانش از فارس و عرب و بختیاری و ... زخمیاند و دردشان درد همه ماست. نه هوا هست که نفس بکشند و نه هنوز مشکل کمبود آبشان رفع شده و نه اخیرا استطاعت خرید نان برای همه وجود دارد. پشت میزنشینان شعار میدهند و مردم از زمین و آسمان برایشان میبارد. وقتی هم نمیبارد ساختمان ده طبقه بر سرشان آوار میشود. پایم که به ایذه رسید و پای سخن مردمان آنجا که نشستم بیشتر خجالت کشیدم. من که مسئول نیستم خجالت کشیدم، نمیدانم چطور آن کسانی که باید خجالت بکشند آب نمیشوند.
پشت زخمهای شهر اما کول فرح پنهان است، کول به معنای دره و فرح به معنای روحافزا، پرستشگاه نارسینا (یکی از خدایان ایلامی)، مکانی جادویی که قدمت نقش برجستههایش به ۲۷۰۰ قبل از میلاد برمیگردد.
مکانی که قدیمیترین تصویر ساز (چنگ و دف) در تمامی نقش برجستههای ایران را به ما نشان میدهد.
حس و حال غریبی داشت...
«غم، درد، فریاد!»
به یاد مقام ابداعی استاد حسین علیزاده، «داد و بیداد» افتادم که غربتش با حال و هوای آنجا سازگار بود، به آن مقام، پردههای دشتی را اضافه کردم و فضای دلخواهم ساخته شد.
استفاده از شعر بختیاری هم کاملا اتفاقی بود؛ در جستجوهایم با شعری آشنا شدم با مطلع:
«تا کَی بِکُنُم بَنگِ خُدایی که گُرُهدِه»
تا کی فریاد کنم خدایی را که پنهان شده(گریخته)است.
چیزی مطابق تر وجود نداشت، شعر مهدی احمدی (که بعدها او را از نزدیک دیدم) زبان حال همه ما شد.»
کارگردانی و تدوینِ «گُرُهده» را مرتضی حاجمحمدی انجام داده است.
تابلو موزیکال در پروژههای مختلف تعاریف متفاوتی دارد. اما در پروژهی «تار و تاریخ» براساس پدیدهای مانند یک بنا، یا تاریخِ یک منطقه در نقطهای مشخص، موسیقی ساخته میشود تا روایتگرِ آن بنا یا روایتگر بخش مشخصی از تاریخ به زبان موسیقی باشد.
منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: میدیا فرجنژاد ، داد و بیداد حسین علیزاده ، منطقه خوزستان ، ریزش ساختمان مترو پل آبادان
منبع: ایران اکونومیست
کلیدواژه: میدیا فرج نژاد منطقه خوزستان ریزش ساختمان مترو پل آبادان میدیا فرج نژاد حسین علیزاده داد و بیداد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۱۵۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ایمنسازی ۲۱۲ نقطه حادثهخیز در معابر پایتخت/ نصب ۲۰۰ تابلوی جدید هدایت مسیر
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ، اقدامات پلیس در راستای ایمن سازی و کاهش تصادفات را تشریح کرد و گفت: ۲۱۲ نقطه حادثه خیز در تهران، رفع خطر شده است.
به گزارش ایسنا، سرهنگ احسان مومنی با اشاره به مطالبهگری پلیس از سازمانهای مختلف در خصوص ترافیک و حوادث ترافیکی گفت: پلیس مطالبه ر است و ما در تمام زمینههای مربوط به حفظ جان و مال مردم، از نهادهای مختلف مطالبهگری میکنیم.
وی با اشاره به کیفیت خودروها افزود: مطالبه ما از سازمان استاندارد ، وزارت صمت و شرکتهای خودرو ساز در خصوص ایمنی وسیله نقلیه است. همچنین از وزرات راه و شهرداری در خصوص وضعیت راهها و جادهسازیها مطالبه داریم.
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ با تشریح اقدامات انجام شده ادامه داد: در سال گذشته با پیگیری های پلیس راهور، ۲۱۲ نقطه حادثه خیز در تهران رفع خطر شده است که انشاءالله در سال جدید کمتر شاهد تصادفات فوتی خواهیم بود. همچنین ۱۲۵۸ نقطه در شهر تهران با استفاده از نورپردازی، برچسب گذاری و نصب بنر آشکار سازی شده تا از وقوع تصافات جلوگیری شود.
وی افزود: در معابر بزرگراهی، نیازمند نصب بیشتر تابلو برای هدایت بهتر رانندگان بودیم که با پیگیری پلیس، این مسئله نیز انجام شد و ۲۰۰ تابلوی جدید هدایت مسیر به این معابر اضافه شد.
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در معابر بزرگراهی، ۱۷ پهلوگاه اضطراری جدید، تعبیه و احداث شد. از این محلها می توان هنگام تصادفات و حوادث استفاده کرد تا جای خودرو وسرنشینان آن امن باشد.
مومنی آموزش را بخش مهمی از فرهنگ سازی دانست و گفت: پلیس در زمینه آموزش نیز قدم هایی برداشته و امیدوار است با آموزش، تصادفات به حداقل برسند.
انتهای پیام